۱۲ علت شایع بی حسی کف پا + درمان

2.jpg

زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه

افراد زیادی هستند که با مشکل داغ شدن کف پا، به خواب رفتن کف پا به مطب مراجعه می کنند.

معمولا همه ی ما مشکل خواب رفتن دست یا پا رو تجربه کردیم. معمولاً دلیلی برای نگرانی وجود نداره و ممکنه این مشکل در اثر فشار بر اعصاب وقتی که مدت زیادی در یک موقعیت بودید ایجاد شده باشه و هنگام حرکت باید این احساس داغی کف پا از بین بره.

اما تکرار مداوم این مشکل به ویژه اگه به همراه درد باشه برای افراد آزار دهنده هست و نیاز به بررسی جدی تر داره. چرا که این مشکل در صورت درمان نشدن ممکنه تشدید بشه و حتی به بقیه قسمت های پا مثل ساق پا هم منتقل بشه.

برخلاف تصور عموم که بی حسی اندام ها رو به چربی خون بالا ربط میدن، بی حس شدن یا گزگز کف پا میتونه علل مختلفی داشته باشه که شایع ترین اون به اعصاب ربط داره.
دیسک کمر و فشار روی اعصاب، دیابت، بیماری های تیروئید، کمبود ویتامین و کم خونی، سندروم پای بی قرار، آسیب اعصاب ناحیه مچ پا و پیچ خوردگی مچ پا و علل روانی مهمترین علل بروز این مشکل هستن.

بنابراین اگه مدت زیادی هست که این مشکل رو دارید بهتره علت این مشکل رو به صورت اساسی بررسی کنید.

علائم بی حسی کف پا

سوزن سوزن شدن در پا یکی از نگرانی های معمول هست. بعضی از افراد در برخی مواقع گزگز پا رو حس می کنند. همچنین ممکنه پاها علاوه بر بی حسی احساس درد داشته باشن.

بسیاری از افراد همراه با بی حسی در پاها ، علائم اضافه ای رو همزمان یا به طور متناوب تجربه می کنند مثل:

مور مور شدن کف پا

احساس سوزش

احساس قلقلک یا خارش

احساس خزیدن چیزی در زیر پوست

مشکل در راه رفتن

حساسیت به لمس پا

کبودی

احساس داغی در پا

ورم و قرمز شدن پا

۱۲ علت شایع بروز بی حسی کف پا

همونطور که گفتیم غالباً ، پاهای فرد به دلیل حالت بدنی موقتی بی حس میشه. با این حال ، بی حسی مزمن یا طولانی مدت در پا تقریباً همیشه نشانه یک بیماری زمینه ایه. در ادامه این علل رو بررسی میکنیم:

  1. نوروپاتی دیابتی

    برخی از افراد دیابتی دچار نوعی آسیب عصبی به نام نوروپاتی دیابتی میشن. نوروپاتی دیابتی میتونه باعث بی حسی ، سوزن سوزن شدن و داغی پا و در صورت شدید بودن ، درد پاها نیز بشه.
    دیابت یکی از مهمترین دلایل مورمور شدن کف پا است. نوروپاتی دیابتی نتیجه آسیب عصبی ناشی از افزایش قند خونه.
    برای درمانش چیکار کنیم؟ دیابت رو میشه با تغییر در سبک زندگی و چندین دارو مانند انسولین کنترل کرد. اگه شما مشکل سوزن سوزن شدن کف پا دارید پزشک باید سابقه پزشکی شما رو مطالعه کنه و ضمن معاینات فیزیکی و آزمایش خون تشخیص میده که شما مبتلا به دیابت هستید یا نه و آیا دیابت علت مور مور شدن پاهای شماست یا نه.
    بیماری نوروپاتی به وسیله تست نوار عصب و عضله قابل تشخیص است.
  2. دیسک کمر و فشار روی اعصاب

    اگه با یک فرد مبتلا به دیسک کمر در مورد بیماری اش صحبت کنید به احتمال زیاد از بی حس شدن کف پا شکایت میکنه. بله بی حسی کف پا یک علامت شایع در دیسک کمر هست و ممکنه یک فرد مبتلا به دیسک کمر در طول روز چندین بار با این موضوع مواجه بشه.
    دیسک بین مهره ای می تونه باعث  فشار اعصاب منتهی به پا بشه و در نتیجه باعث درد و گاهی اوقات گزگز یا بی حسی پا میشه. این فرآیند ساییدگی و بیرون زدگی دیسک می تونه باعث بشه عصبی که منجر به حرکت پاهای شما میشه هنگام خارج شدن از ستون فقرات فشرده بشه.
    برای درمان این مشکل لازمه که فشار از روی مهره ها برداشته بشه.بی حسی پا با درمان دیسک کمر حل میشه.
    برای درمانش چیکار کنیم ؟ اگر شما این مشکل رو دارید لازمه که به پزشک مراجعه کنید و پزشک درمانهایی مانند مصرف دارو، ورزش درمانی، استراحت و پرهیز از فعالیت سنگین، لیزر درمانی و یا جراحی دیسک کمر رو تجویز میکنه.
  3. بارداری

    احساس خارش در پاها در دوران بارداری غیرمعمول نیست. رشد رحم ، می تونه به اعصاب پایین پاها فشار وارد کنه. این باعث ایجاد احساس سوزن سوزن شدن میشه. شاید بتوانید سوزن سوزن شدن رو با یک سری کارها از بین ببرید مثلا پاهاتون رو موقع استراحت بالاتر از سطح بدن قرار بدید و موقعیت خودتون رو تغییر بدید.
    اگر سوزن سوزن شدن بدتر شد و از بین نرفت و یا با ضعف یا تورم همراه بود باید توسط پزشک معاینه بشید.
    بی حسی کف پا در بارداری
  4. کمبود ویتامین در بدن
    عدم دریافت کافی ویتامین های خاص، به خصوص ویتامین های گروه B ، میتونه باعث سوزن سوزن شدن پا بشه. علت کمبود ویتامین می تونه به دلیل رژیم غذایی نامناسب یا یک بیماری زمینه ای باشه.
    از کجا بفهمم کمبود ویتامین ب دارم ؟ برای اطمینان از وجود ویتامین های ب در بدن نیاز به آزمایش خون دارید اما بطور کلی اگر کمبود ویتامین B-12 داشته باشید ممکنه برخی از علائم زیر رو داشته باشید:
    خستگی
    تنگی نفس
    سرگیجه
    سوزن سوزن شدن و سردی در دست و پا
    سردرد
    درد قفسه سینه
    مشکلات گوارشی
    حالت تهوع
    بزرگ شدن کبد
    برای درمان کمبود ویتامین ب چیکار کنم ؟ پزشک شما یک سابقه پزشکی و خانوادگی شما رو بررسی میکنه ، معاینه فیزیکی انجام میده و از نتیجه آزمایش خون کمبود ویتامین رو تشخیص دهد.
    بسته به علت پایین بودن سطح ویتامین،ممکنه به مکمل های ویتامین یا درمان دیگه ای نیاز داشته باشید.
    بی حسی پا در اثر کمبود ویتامین
  5. مشکلات کلیوی

    نارسایی کلیه ممکنه باعث گزگز پا بشه. نارسایی کلیه می تونه دلایل زیادی داشته باشه، اما شایع ترین اون دیابت و فشار خونه.
    علائم گزگز کف پا ناشی از نارسایی کلیه عبارتند از:
    درد ، سوزن سوزن شدن و بی حسی در پاها
    گرفتگی عضلات پا
    ضعف عضلانی
    برای درمانش چیکار کنم ؟ بعد از مراجعه به پزشک ، پزشک شما ممکن است تعدادی آزمایش انجام دهد تا مشخص شود آیا نارسایی کلیه علت گزگز پا است. آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:
    آزمایش عصبی
    تست نوار عصب و عضله که فعالیت عضلات را اندازه گیری میکنه.
    تست سرعت هدایت عصبی
    آزمایش خون
    درمان نارسایی کلیه شامل دیالیز و پیوند کلیه هست.
  6. بیماری های خود ایمنی

    بیماری های خود ایمنی بیماری هایی هستند که در اونها بدن به سلولهای خودی حمله میکنه. تعدادی از بیماری های خود ایمنی میتونن باعث گزگز پا بشن. از جمله:
    لوپوس
    ام اس
    سندرم گیلن باره
    بیماری سلیاک
    آرتریت روماتوئید (RA)
    برای تعیین اینکه آیا یک اختلال خود ایمنی باعث سوزن سوزن شدن پاهای شما شده یا نه، پزشک یک شرح حال خانوادگی و پزشکی دقیق از شما انجام میده و پس از یک معاینه فیزیکی و به احتمال زیاد تعدادی آزمایش خون متوجه مشکل شما میشه.
    درمان بیماری های خود ایمنی متفاوته و ممکنه شامل تغییرات رژیم غذایی و داروها باشه.
  7. التهاب اعصاب در اثر عفونت
    تعدادی از بیماری های عفونی می تونه باعث التهاب اعصاب بشن که در نتیجه این میتونه منجر به گزگز پا بشه.  این عفونت ها عبارتند از:
    بیماری لایم
    زونا
    هپاتیت B و C
    ایدز
    جذام
    اگه فکر می کنید ممکنه دچار بیماری های عفونی باشید ، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک سابقه پزشکی شما رو بررسی میکنه و به همراه یک معاینه فیزیکی  و احتمالاً تجویز آزمایش بیماری های عفونی خون مشکل شما رو تشخیص میده.
    درمانش چطوریه؟ درمان بسته به نوع عفونت شما میتونه متفاوت باشه ، اما احتمالاً شامل دارو نیز میشه.
  8. بی حسی پا در اثر عوارض جانبی داروها
    برخی از داروها میتونن به عنوان یک عارضه جانبی باعث گزگز شدن پا بشن. متداول ترین داروهایی که باعث این امر میشن، داروهایی هستند که برای مقابله با سرطان (شیمی درمانی) استفاده میشن و داروهایی که برای درمان HIV و ایدز استفاده میشن. برخی دیگه شامل داروهایی هستند که برای درمان تشنج، مشکلات قلبی و فشار خون بالا استفاده میشن.
    اگه دارویی مصرف می کنید و احساس گزگز در پاها دارید ، باید با پزشکتون مشورت کنید. پزشک تشخیص میده که آیا این مشکل یکی از عوارض جانبی داروی شما هست یا نه. بعد از اون تصمیم خواهد گرفت که آیا دوز مصرفی شما باید تغییر کنه یا نه.
    داروهای سندروم پای بی قرار
  9. گیر افتادگی عصب
    گیر افتادگی عصب میتونه باعث گزگز پا بشه. گیر افتادگی عصب ممکنه به دلیل آسیب دیدگی یا تورم باشه.

    گیر افتادگی عصب زمانی رخ میده که فشار زیادی به عصب توسط بافت های اطراف مانند استخوان ها ، غضروف ها ، عضلات یا تاندون ها وارد بشه. این فشار عملکرد عصب را مختل میکنه و باعث درد ، گزگز ، بی حسی یا ضعف میشه.گیر افتادگی عصب میتونه در تعدادی از نقاط بدن شما ایجاد بشه.
    در گیر افتادگی عصب ممکنه شما مواردی مثل درد در پا، حساس شدن پا و کاهش دامنه حرکت رو تجربه کنید.
    برای درمانش چه کاری انجام بدیم؟ اول لازمه که به پزشک مراجعه کنید تا ضمن معاینه فیزیکی شما تشخیص بده که مشکل گیرافتادگی عصب دارید یا نه. برای این کار ممکنه از شما تست نوار عصب و عضله گرفته بشه و یا به آزمایشات سونوگرافی یا ام ار ای نیاز باشه.
    درمان گیر افتادگی عصب ممکنه شامل موارد زیر باشه:
    استراحت و عدم انجام فعالیت سنگین
    دارو
    فیزیوتراپی
    در مواقعی جراحی.
  10.  قرار گرفتن در معرض سموم
    قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی و سمی میتونه باعث گزگز پا بشه. همچنین ممکنه باعث درد ، بی حسی ، ضعف و مشکل در راه رفتن نیز بشه.
    بعضی از سموم که در صورت بلعیدن یا جذب شدن از طریق پوست میتونن باعث گزگز پا بشن
    آرسنیک
    تالیوم
    حشره کش های آلی
    الکل
    برخی از داروهای گیاهی
    ضد یخ
    چسب
    تشخیصش چطوریه؟ تشخیص اینکه گزگز پا به علت قرار گرفتن در معرض سموم باشه دشواره. پزشک شما شرح حال پزشکی ، شامل جزئیات مربوط به محیط کار و خانه شما ، رژیم غذایی شما و هرگونه مکمل دیگه ای رو که مصرف می کنید بررسی میکنه. ممکنه همچنین آزمایش های دیگه ای از جمله آزمایش خون لازم باشه.
    درمانش چطوریه؟ درمان ممکنه شامل داروها ، اقدامات ایمنی و تغییر در محل کار یا خانه باشه تا فرد کمتر در معرض سموم قرار بگیره.
  11. اختلالات تیروئید
    کم کاری یا پرکاری تیروئید میتونه علت اختلالات حسی از جمله بی حسی دست و پا باشه. از اونجا که تیروئید یک اختلال هورمونیه و تعادل هورمون ها رو در بدن تغییر میده، این ممکنه باعث ورم کردن بدن شما بشه و به اعصاب شما فشار وارد کنه.

    تشخیص و درمانش چطوریه؟ تشخیص علائم تیروئید سخته و بهتره اگه دچار سوزش کف پا هستید به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

  12. علل ناشناخته
    گاهی اوقات افراد احساس سوزن سوزن شدن در پاها می کنند و علت مشخصی نداره. پزشکان این بیماری رو ناشناخته یا”ایدیوپاتیک” می نامند.

    این وضعیت بیشتر در افراد بالای ۶۰ سال دیده میشه. هنگام ایستادن یا راه رفتن ممکنه علائم گزگز ، درد ، بی حسی ، ضعف و عدم ثبات رو تجربه کنید.
    تشخیصش چطوریه؟ پزشک شما معاینه جسمی رو انجام میده و تعدادی آزمایش انجام میده تا مواردی رو که می تونه باعث علائم شما بشه رو رد کنه.
    درمان ممکنه شامل موارد زیر باشه:
    داروی مسکن
    اقدامات ایمنی
    تجویز کفش مخصوص

چگونگی تشخیص بی حسی کف پا

تشخیص بی حسی در دست یا پا نیاز به بررخی آزمایشات و تست ها داره از جمله :
آزمایش خون

معاینه مایع مغزی نخاعی.

تست نوار عصب و عضله

سی تی اسکن

ام ار آی

نمونه برداری عصب.

نمونه برداری پوست برای بررسی انتهای رشته های عصبی

روش های درمان گزگز کف پا

درمان مناسب بی حسی کف پا کاملاً به علتش بستگی داره.
درمان دارویی :

گزینه های پزشکی برای بهبود بی حسی طولانی مدت در کف پاها شامل موارد زیره که باید حتما با مشورت پزشک مصرف بشه:

داروهای ضد افسردگی. برخی از داروهای ضد افسردگی مثل دولوکستین و میلناسیپران برای درمان فیبرومیالژی تایید شده هستند.

کورتیکواستروئیدها. بعضی از کورتیکواستروئیدها می توانند به کاهش التهاب مزمن و بی حسی مرتبط با بیماری هایی مثل MS کمک کنند.

گاباپنتین و پرگابالین. داروهایی که سیگنال عصبی رو مسدود یا تغییر میدن و میتونن به کاهش بی حسی مرتبط با بیماری هایی مثل فیبرومیالژی ، MS و نوروپاتی دیابتی کمک کنند.

درمانهای خانگی :
اگر دچار بی حسی یا گزگز در پاها هستید باید با پزشک خودتون مشورت کنید تا شما رو در مورد بهترین دوره درمان خود توصیه کنه همچنین مواردی وجود داره که می توانید در خانه برای کاهش علائم خود انجام دهید ، که شامل موارد زیره:

  • استراحت و عدم انجام فعالیت سنگین: اگه بی حسی کف پای شما در اثر آسیب یا صدمه باشه استراحت و در خانه ماندن به بهبود شما کمک میکنه و از آسیب های بعدی جلوگیری میکنه.
  • استفاده از یخ : برای برخی شرایط مانند سندرم تونل تارس یا آسیب دیدگی ، ایجاد سرما در ناحیه آسیب دیده میتونه بی حسی و درد رو کاهش بده. اما بیش از ۲۰ دقیقه از یخ استفاده نکنید.
  • حرارت و گرما : برای بعضی از افراد ، استفاده از کمپرس حرارتی در ناحیه بی حس میتونه باعث افزایش خونرسانی و همزمان شل شدن عضلات بشه. این میتونه شامل گرمای خشک ناشی از پد های گرمایشی یا گرمای مرطوب حوله های بخارپز یا بسته های گرم کننده مرطوب باشه. همچنین میتونید حمام یا دوش آب گرم براتون مناسبه.
  • ماساژ: ماساژ دادن پاها باعث افزایش گردش خون و همچنین کمک به تحریک اعصاب و عضلات میشه که میتونه عملکرد اونها رو بهبود ببخشه.
  • استفاده از بریس و ابزار های حمایتی: برای افرادی که فشار زیادی به اعصاب وارد میشه ، بریس ها میتونن به کاهش فشار و هرگونه درد و بی حسی بعدی کمک کنند. کفش های طبی نیز میتونه کمک کننده باشه.
  • ورزش: عدم انجام ورزش مناسب میتونه باعث ضعف قلب و رگ های خونی بشه و توانایی اونها رو در پمپاژ خون به اندام تحتانی کم کنه. فعالیت هایی مثل یوگا ، پیلاتس و … میتونن جریان خون رو تقویت کرده و التهاب یا درد مزمن رو کاهش بدن.
  • تکنیک های ذهنی و کاهش استرس: افرادی که مبتلا به بیماری هایی هستن که باعث بی حسی مزمن میشن مثل ام اس و فیبرومیالژی، باید سعی کنند روی این موضوع متمرکز باشن که بی حسی اغلب کوتاه مدته و خود به خود برطرف میشه. استرس علائم اختلالات سیستم عصبی مرکزی رو بدتر میکنه. پس لازمه که تکنیک های مدیتیشن رو چند روز یک بار انجام بدن.
  • حمام پا با نمک : قرار دادن پاها در نمک اپسوم ممکنه به تسکین علائم کمک کنه. نمک اپسوم پر از منیزیمه که می تونه گردش خون رو افزایش بده. تصور میشه منیزیم میتونه به درمان بی حسی و سوزن سوزن شدن کمک کنه و به طور بالقوه از عود مجدد این مشکل جلوگیری کنه.
  • تنظیم خواب : مطالعات نشون میده که در بسیاری از شرایط بی حسی کف پا با کمبود خواب مناسب بدتر میشه.
  • رژیم غذایی مناسب. سو تغذیه ، به ویژه کمبود ویتامین B ،میتونه باعث آسیب عصبی و در نهاست منجر به بی حسی اندام ها بشه. دریافت ویتامین ها و سایر مواد مغذی کافی نیز میتونه التهاب و درد مزمن رو که میتونه باعث بی حسی بشه کاهش بده.

پیشگیری از بی حسی کف پا


اقداماتی مثل تغییر سبک زندگی و کاهش فاکتورهای ریسک ابتلا به برخی بیماری ها مثل دیابت و فشار خون میتونه از خطر ابتلای شما به بی حسی کف پا جلوگیری کنه. همچنین استفاده از پوزیشن مناسب هنگام نشستن و راه رفتن و عدم فشار به مچ پا میتونه احتمال بروز این مشکل رو کاهش بده.

چرا پاها در خواب سوزن سوزن می شوند؟

احساس اینکه وقتی شب در رختخواب دراز می کشید پای شما می سوزه می تونه نشانه ای از نوروپاتی محیطی که یک نوع آسیب عصبی هست باشه. تقریباً نیمی از افراد دیابتی در صورت آسیب رساندن به گلوکز اضافی به دیواره رگ های خونی که باعث تغذیه اعصاب میشن ، نوعی آسیب عصبی پیدا می کنند.

شایعترین علت احساس سوزش در پاها در خواب آسیب عصبی هست که اغلب مربوط به دیابت است. علل احتمالی دیگه ای نیز وجود داره. درد ناشی از سوزش کف پا در خواب میتونه متناوب یا مداوم باشه و از خفیف تا شدید باشه.
سوزش و گزگز پاها در خواب همچنین ممکنه مرتبط با مشکل سندروم پای بی قرار باشه.
گزگز پا در خواب

آیا بی حسی کف پا یک مشکل جدی است؟ چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟


اگر احساس سوزن سوزن شدن در پاها دارید که تکرار شونده هست و از بین نمیره و یا همراه با درده یا در راه رفتن شما مشکل ایجاد کرده ، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر نتونید پاهاتون رو به درستی احساس کنید ممکنه در معرض خطر سقوط باشید.
زمانی با پزشک درباره بی حسی کف پا صحبت کنید که:

مشکل شما به عادت های وضعیتی یا عوامل سبک زندگی ، مانند لباس تنگ و کفش ارتباط نداره.

به مدت طولانی ادامه داره.

با علائم مزمن دیگه ای همراهه.

با تغییرات دائمی یا طولانی مدت در رنگ پوست ، شکل یا درجه حرارت پاها همراهه.

تمرین های ورزشی برای بهبود سوزش کف پا

حرکت اول : کشش ماهیچه ساق پا
رو به روی دیواری بایستید و یک پا رو به سمت عقب و پای مخالف رو به سمت دیوار بکشید. زانوی پای جلویی شما باید کمی خم بشه. در حالی که پاشنه پای پشتی رو به زمین فشار میدید ، به جلو خم بشید.عضله ساق پا در عقب باید احساس کشیدگی کنه. اگر احساس کشیدگی نمی کنید ، ممکنه لازم باشه که پای عقب رو عقب تر ببرید.
ورزش های بهبود بی حسی کف پا

حرکت ۲: کشش همسترینگ نشسته

در قسمت انتهایی یک صندلی محکم بشینید. یک پا رو جلوی بدن با پاشنه روی زمین صاف کنید.

ستون فقرات رو صاف کنید و لگن رو به جلو بچرخونید.این کشش را به مدت ۳۰ ثانیه حفظ کنید.
ورزش های بی حسی کف پا

حرکت ۳ : کشش حوله

کشش حوله اگه قبل از خوابیدن و رفتن به رختخواب انجام بشه در کاهش درد موثره. بنشینید و پای درگیر رو دراز کنید. حوله ای را در اطراف پا قرار دهید و به آرامی به سمت خودتون بکشید ، باید در عضله ساق پا احساس کشیدگی کنید. ۴۵ ثانیه نگه دارید. ۲-۳ بار حرکت رو تکرار کنید. هر روز ۶-۴ بار تکرار کنید.

 

ورزش های بی حسی کف پا

 

 

اگه شما هم مشکل بی حسی کف پا دارید علائمتون رو  کامنت کنید. اگه تمرین ها رو انجام دادید نتیجه رو بنویسید. در صورت نیاز به مشاوره با شما تماس میگیریم. در صورتی که تمایل به ویزیت شدن دارید من دکتر پریسا یوسف فام روزهای فرد در مطلبم هستم. فقط حتما قبلش وقت رزرو کنید.
دکتر پریسا

رزرو وقت با دکتر پریسا  


24 دیدگاه

  • علیرضا چیتگر

    بهمن ۲۲, ۱۳۹۹ در ۸:۰۵ ق٫ظ

    سلام متشکرم از راهنمایی تان

    پاسخ

  • مجید

    اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۴ ق٫ظ

    سلام ..من بخاطر پوشیدن کفش نامناسب الان سه ماهه نوک انگشت شصت پام بی حس شده …دوباره همون کفش رو پوشیدم کف پای چپم بی حسی خفیف داره …چکاری باید انجام بدم ؟

    پاسخ

    • دکتر پریسا یوسف فام
      دکتر پریسا یوسف فام

      خرداد ۵, ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۲ ب٫ظ

      کفش مناسب بپوشید بطوری که انگشتها و کف پا تحت فشار نباشد میتونانید از کفی های طبی هم استفاده کنید که توسط متخصص طب فیزیکی برا پاتون تجویز شه

      پاسخ

  • سارا

    خرداد ۱۳, ۱۴۰۰ در ۶:۲۱ ب٫ظ

    سلام و عرض ادب و خسته نباشید
    هفته قبل به علت درد شدید در ناحیه کمر به دکتر ارتوپد مراجعه کرده و بنا به درخواست خودم آمپول شل کننده عضلات (کورتون) در دو پا تزریق کردم. از فردای آن روز درد کمر بهتر شد اما در پای راست حالت گرفتگی و کف و پاشنه پا احساس بی حسی و خواب رفتگی شدید دارم به مرور گرفتگی پا کمرنگ شد ولی هنوز در کف و پاشنه پا احساس خواب رفتگی شدید طوری که به هنگام ایستادن و راه رفتن فاقد تعادل بوده و چندین بار دچار لغزش پا و یا حتی احتمال زمین خوردگی دارم. لطفا راهنمایی بفرمایین. با سپاس

    پاسخ

    • دکتر پریسا یوسف فام
      دکتر پریسا یوسف فام

      آبان ۶, ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۷ ق٫ظ

      ام ار ای کمر حتما لازمه،احتمال زیاد بیرون زدگی دیسکه که باید درست درمان شه

      پاسخ

  • حنانه

    خرداد ۳۰, ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۰ ق٫ظ

    ممنون مطلب مفیدی بود

    پاسخ

  • زینب محمدیان نژاد

    تیر ۲, ۱۴۰۰ در ۵:۰۸ ب٫ظ

    مادرم شش سال پای سمت راستش بی حس شده اوایلش کمی باکمک راه بره ولی آمپول تو کمرش زدن برا درمان الان بدترشده راه درمان هست

    پاسخ

    • دکتر پریسا یوسف فام
      دکتر پریسا یوسف فام

      آبان ۶, ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۹ ب٫ظ

      باید معاینه شن ببینیم علت چیه

      پاسخ

  • رزا

    تیر ۱۷, ۱۴۰۰ در ۱:۱۷ ب٫ظ

    سلام من حدود ۱۰ ماهه تعویض مفصل لگن انجام دادم در یک پام و هیپ پای دیگرم در اثر فشار دار وارده دچار بورسیت شده،در این حین کف هردو پایم دچار سوزش و درد و خوابرفتگی میشد شبها کف پاهایم جوری داغ میشد که خوابم را دچار اختلال میکرد با انجام فیزیوتراپی و ورزشهایی که دکتر فیزیوتراپم داد خیلی از این مشکلات برطرف شد ولی الان دچار خواب رفتگی پاشنه میشوم طوری که اگر موقع خواب تغییر پوزیشن ندهم پاشنه هایم را حس نمیکنم موقع راه رفتن زیاد هم دچار بی حسی در پاشنه میشوم
    میخواستم راهنماییم کنید

    پاسخ

    • دکتر پریسا یوسف فام
      دکتر پریسا یوسف فام

      آبان ۶, ۱۴۰۰ در ۱:۳۸ ب٫ظ

      شاک ویو درمانی پاشنه مفید است

      پاسخ

  • احمدنادری

    تیر ۱۸, ۱۴۰۰ در ۷:۰۴ ب٫ظ

    من توشرکت.موادشوینده هستم.سلام خسته نباشیدممنون ازاطلاعاتتون خوب بودن.من بیشترشرایط هارودارم چیکارکنم پیش چنددکتربایدبرم.
    شرکت موادشوینده…گرفتگی کمر.گرفتگی بین ساق چپ ومچ پا…بی حسی کف پاچپ نصفش…خوردن قرص پرپرانول چندسال روزی۸تا…قرص اعصابم میخورم.البته دکترمتخصص نگفت.نفسم بالانمیومد یه دکترداخلی گفت که به قرص عادت کردم.وهپاتیتcاصلا نمیدونم خوب شدم یانه.یه دوره درمان ناموفق.خرجش زیادبود
    خب بازم شایدباشه فعلاخوبه چیکارکنم.متشکرجواب بدید

    پاسخ

    • دکتر پریسا یوسف فام
      دکتر پریسا یوسف فام

      آبان ۶, ۱۴۰۰ در ۱:۳۹ ب٫ظ

      متخصصین طب فیزیکی میتونن کمکتون کنن

      پاسخ

  • وحید

    مرداد ۱۴, ۱۴۰۰ در ۴:۰۰ ب٫ظ

    سلام
    باتشکر بابت مطالب خوبتان

    عذرمیخوام من دوروزه که شب ویا حتی روز که دراز میکشم فقط کف پام یهو یک حسی مثل موقعی که میخوای از بلندی بیوفتی کف پات ی جورز میشه (یهو خالی میشه) کف پام یجوری میشه دقیقا مثل موقعی که از بلندی میخوای بیوفتی یهو پاها ی جوری میشه ی حسی پیدا میکنی ولی مال من فقط کف پام اینطوری میشه
    در دقیقه شاید ۲۰بار اینطوری میشم

    امیدوارم تونسته باشم منظورم رو برسونم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    سپاسگذارم

    پاسخ

    • دکتر پریسا یوسف فام
      دکتر پریسا یوسف فام

      آبان ۶, ۱۴۰۰ در ۶:۵۵ ب٫ظ

      بهتره معاینه شید

      پاسخ

  • M

    مرداد ۲۲, ۱۴۰۰ در ۱:۲۱ ب٫ظ

    سلام من هردو پاهام گاهی بی حس میشه و بعضی وقتام حرکات غیر ارادی دارم ،از قسمت ساق به بالا بی حس میشه البته دستامم همینطوری میشه گاهی دلیلش چیه

    پاسخ

    • دکتر پریسا یوسف فام
      دکتر پریسا یوسف فام

      آبان ۶, ۱۴۰۰ در ۶:۵۷ ب٫ظ

      حتما با نوار عصب و عضله میشه تشخیص علت را داد

      پاسخ

  • مهدی

    شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ در ۶:۱۶ ب٫ظ

    سلام خیلی ممنون از مطالب مفیدتان. فقط من ی سوال دارم اونم اینکه من از امروز صبح ک از خواب پاشدم ی قسمت از پاشنه پای چپم بی حس شده و هنوزم بی حسه، بنظرتون مشکل جدی ای هستش؟ ب دکتر مراجعه کنم؟ پیشاپیش از پاسخ گویی شما متشکرم

    پاسخ

    • دکتر پریسا یوسف فام
      دکتر پریسا یوسف فام

      آبان ۶, ۱۴۰۰ در ۷:۰۳ ب٫ظ

      اگه مشکل کمر ندارید مساله خاصی نیس

      پاسخ

  • فاطمه صادقی

    مهر ۱۱, ۱۴۰۰ در ۷:۵۹ ق٫ظ

    سلام مادرمن دوساله کف پاش کلا بی حس شده الان بی حسیش داره به ساق پاش میرسه و هردکتری میره یه چیزی میگ ک دیسک کمرداری یامشکل عصب داری اگ میشه راهنمایی کنید

    پاسخ

    • دکتر پریسا یوسف فام
      دکتر پریسا یوسف فام

      آبان ۶, ۱۴۰۰ در ۷:۰۵ ب٫ظ

      بله دیسک کمر میتونه این علامت رو بده ،اگه نوار عصب بگیریم بهتر علت مشخص میشه

      پاسخ

  • هانیه

    مهر ۱۶, ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ

    سلام تلفنی میتونیم مشاوره بگیریم؟

    پاسخ

    • دکتر پریسا یوسف فام
      دکتر پریسا یوسف فام

      آبان ۶, ۱۴۰۰ در ۷:۰۶ ب٫ظ

      ۰۹۰۲۷۴۳۰۳۶۴

      پاسخ

  • Soheila

    آبان ۲, ۱۴۰۰ در ۴:۵۹ ق٫ظ

    خانم دکتر پریسا با سلام
    من خانمی ۵۶ ساله هستم و دارای ارتروز نسبتا شدید زانو و چند ماهی است که عمل اسلیو معده انجام دادم که در رابطه با ارترز زانو شاید. با پایین امدن وزنم کمکی باشه
    حدودا ۶۰ کیلو کم کردم و. مشکل من و دقیقا سوال من از شما اینه که مدتی هست که کف پاهام گزگز میکنه و بعدذاز کمی ایستادن کاملا پاهام خواب میره
    خواهش میکنم در این مورد. منو راهنمایی کنید
    از شما پوزش میخوام که حرفهام طولانی شد
    سهیلا 🌹🙏🏻

    پاسخ

    • دکتر پریسا یوسف فام
      دکتر پریسا یوسف فام

      آبان ۶, ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۶ ب٫ظ

      با توجه به عمل اسلیو امکان کمبود ویتامینها هست و مساله دوم بررسی دیسک کمر

      پاسخ

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


حقوق تمامی محتوا برای دکتر پریسا محفوظ است.