۱۱ علت شایع بروز دردهای آرنج + روش های درمان

elbow-pain.jpg

مدت مطالعه : ۱۰ دقیقه

اختلالات آرنج ممکنه برای بسیاری از افراد اتفاق بیفته. معمولا درد آرنجی که با استراحت بهبود پیدا نمیکنه نیازمند به بررسی و درمان توسط پزشک داره.

آرنج یک مفصل بسیار مهم در بدن ماست و اکثر فعالیت های ما مثل بلند کردن اجسام، پرتاب کردن، چرخاندن چیزها و … با کمک آرنج انجام میشه.

آرنج مفصلی هست که در اون سه استخوان بهم پیوند میخورن. استخوانهای زند زیرین و زند زبرین ساعد و استخوان بازو. بنابراین نقش آرنج در حرکت ساعد بسیار مهمه.

چرا به دردهای آرنج مبتلا میشیم؟ اگر شما به درد آرنج مبتلا هستید چندین اختلال ممکنه باعث بروز این درد باشه. استفاده بیش از حد و آسیب های ورزشی از مهمترین مواردی هست که درد آرنج رو به همراه داره.

در میان ورزشکاران، گلف بازان، بازیکنان بیس بال، تنیس بازان و بوکسورها اغلب دچار اختلالات آرنج میشن.

انواع دردهای آرنج

۱۱ علت شایع اختلالات آرنج

آمار نشون میده که التهابات تاندونی (تاندونیت) شایع ترین علل بروز دردهای آرنج هست. این التهاب میتونه در یک یا هر دو آرنج ایجاد بشه و معمولا به دلیل حرکات تکراری ناشی از کارهای روزمره به وجود میاد.

این عارضه میتونه برای ورزشکاران در هر سنی و سطح مهارتی به وجود بیاد، به ویژه در افرادی که حرکات پرتابی رو با فشار بالا به آرنج انجام میدن.

دلایل شایع درد آرنج شامل موارد زیر است:

  1. پارگی رباط
  2. آرنج تنیس بازان
  3. آرنج گلف بازان
  4. بورسیت
  5. شکستگی آرنج
  6. در رفتگی آرنج
  7. آرتروز
  8. پیچ خوردگی یا کشیدگی آرنج
  9. سندرم تونل کوبیال
  10. سندرم تونل شعاعی
  11. خار استخوانی

دردهای آرنج

بعضی از مواردی که در بالا گفته شد در اثر آسیب های ورزشی یا تصادفات اتفاق میفته ، اما بعضی دیگه با گذشت زمان به خاطر حرکات تکراری که مفصل و رباط ها رو از بین میبره ، ایجاد میشه.

بعضی از اختلالات آرنج می تونن در رابطه با آسیب دیدگی در مناطق اتصال مثل فتق دیسک ، شکستگی بازو یا دررفتگی شانه باشه. آرنج ممکنه دچار کشیدگی هم بشه و کشیدگی و پارگی رباط در ناحیه آرنج میتونه به دلایل مختلف ایجاد بشه.

موارد دیگر درد آرنج از بیماری هایی مثل آرتروز یا آرتریت روماتوئید ناشی میشه. این نوع بیماری های آرنج به طور معمول باعث درد ، تورم و سفتی مفصل میشن.

در ادامه به توضیح هر یک از این علت ها و روش های درمان آنها می پردازیم.

درد آرنج به علت پارگی رباط

پارگی یا کشیدگی رباط در ناحیه آرنج یکی از شایع ترین علل دردهای آرنج هست. رباط ها بخش های غضروفی محکمی هستند که استخوان ها رو به همدیگه وصل می کنن و به نوعی پشتیبات مفاصل هستن. رباط ها برای ایجاد ثبات در مفصل آرنج ضروری هستن و امکان حرکت رو به وجود میارن.

در مفصل آرنج سه رباط وجود داره و در شرایطی که آرنج بیش از حد کشیده بشه ممکنه هریک از این رباط ها آسیب ببینه. این اتفاق ممکنه در اثر پرتاب کردن چیزی یا برداشتن اجسام سنگین اتفاق بیفته.

تشخیص درد آرنج به علت پارگی رباط چطوریه؟ با معاینه فیزیکی و یک سری آزمایشات بی ثباتی آرنج تشخیص داده میشه و در مواردی ممکنه نیاز به MRI باشه.

علائم پارگی رباط چیه؟ درد ناگهانی در ناحیه داخلی آرنج، تورم سریع و در ادامه کبودی در ناحیه آرنج ، درد در هنگام لمس ناحیه داخلی آرنج از علائم پارگی رباط هستند.

درمان پارگی رباط آرنج چطوریه؟ برای بهبودی این مشکل استراحت و توقف همه ی فعالیت هایی که منجر به فشار اومدن به آرنج میشه، استفاده از یخ برای کاهش التهاب، استفاده از بریس، و آخرین راه درمان جراحی هست.

آرنج تنیس بازان چیست؟

آرنج تنیس بازان یا اپی کندیلیت خارجی ، التهابی دردناک در مفصل آرنجه که در اثر فشارهای مکرر (استفاده بیش از حد) ایجاد میشه. این درد بیشتر در قسمت بیرونی (سمت جانبی) آرنج احساس میشه ، اما ممکنه تا پشت بازو هم کشیده بشه. افراد مبتلا به این مشکل وقتی که بازوی خودشون رو صاف یا دستشون رو دراز می کنن درد شدیدی رو احساس می کنن.

ورزش تنیس (کار با راکت) یا کار در مشاغل خاصی که حرکات تکراری و یکسان انجام میدن میتونه باعث ایجاد این وضعیت بشه.

از مشاغلی که معمولاً اپی کندیلیت جانبی یا تنیس البو رو تجربه میکنن میشه به آشپز، نقاش ، نجار لوله کش و … اشاره کرد.

علائمش چیه ؟ علائم بیشتر شامل موارد زیر هست:

  • علائمی مثل درد یا سوزش در قسمت خارجی آرنج که به تدریج شدت پیدا می کنه.
  • مشکلاتی مثل عدم توانایی نگهداری اجسام با دست، عدم توانایی مشت کردن دست، درد در هنگام چرخاندن دست گیره در یا چرخاندن در قوطی شیشه.

درمان آرنج تنیس بازان چطوریه؟ این علائم معمولاً با موارد زیر بهبود پیدا می کنن:

  • درمان های طب فیزیکی مثل شاک ویوتراپی و لیزر.
  • استراحت
  • فیزیوتراپی
  • استفاده از بریس یا آرنج بند برای محافظت از آرنج آسیب دیده.
  • مصرف دارو های ضدالتهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن ، ناپروکسن یا آسپرین برای کمک به درد و تورم.

درمان آرنج تنیس بازان

آرنج گلف بازان چیست؟

آرنج گلف بازان یکی دیگر از دردهای شایع در آرنج هست که معمولا درد در ناحیه داخلی آرنج احساس میشه.

آرنج گلف بازان یا اپی کندیلیت داخلی بر روی تاندون های داخلی آرنج تأثیر میذاره و معمولاً به اون آرنج گلف بازان میگن. این عارضه بیشتر در کسانی که ورزش گلف یا بیس بال کار می کنن و دیگر مشاغلی که حرکات تکراری و یکسان انجام میدن مثل استفاده از تبر، پرتاب اشیا ، چکش زدن و … دیده میشه و باعث درد در قسمت داخلی آرنج میشه و یه ویژه حرکات مچ دست با درد همراهه.

علائم آرنج گلف بازان چیه؟ معمولا شامل موارد زیر هست:

  • درد و حساسیت در ناحیه آرنج : این درد معمولاً در قسمت داخلی آرنج احساس میشه ، گاهی اوقات در امتداد قسمت داخلی بازو هم گسترش پیدا میکنه.
  • احساس سفتی و سختی در آرنج.
  • ضعف: ممکنه در دست یا مچ احساس ضعف داشته باشید.
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست.

تشخیصش چطوریه؟ آرنج گلف باز معمولاً براساس سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی تشخیص داده میشه. برای ارزیابی درد و سفتی آرنج ، پزشک ممکنه به ناحیه آسیب دیده فشار وارد کنه یا از شما بخواد آرنج ، مچ دست و انگشتانتون رو به روش های مختلف حرکت بدید.

البته با اشعه ایکس میشه به پزشک کمک کرد سایر دلایل درد آرنج ، مثل شکستگی یا آرتروز رو رد کنه. به ندرت برای تشخیص این عارضه نیاز به MRI هست.

درمان آرنج گلف بازان چطوریه؟ این مشکل معمولاً با استراحت و روشهای درمانی متداول ، مثل سرد کردن ناحیه درد با یخ یا استفاده از داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن و درمان های طب فیزیکی مثل شاک ویوتراپی و لیزر بهبود پیدا می کنه.

علائم آرنج گلف بازان

بورسیت چیست و چگونه حرکات آرنج را مختل می کند؟

التهاب بورس یکی دیگه از اختلالات شایع ناحیه آرنج هست. بورسیت یا التهاب بورس زمانی اتفاق میفته که کیسه پر از مایعات که بالشتک مفصل آرنج رو ایجاد میکنه آسیب ببینه. این بالشتک در نوع استخوان آرنج قرار گرفته.

بورس می تونه تحت تأثیر ضربه ، فشار طولانی مدت به آرنج ، آسیب های ناشی از حرکات تکراری ، بیماری های سیستمیک مثل نقرس یا آرتریت روماتوئید، عفونت مفصل یا بیماری هایی مثل بیماری های تیروئید و دیابت باشه.

در افرادی که مدت زیادی آرنج خودشون رو در جای سفت قرار میدن مثل کسانی که مدت طولانی با کامپیوتر کار می کنن ممکنه دیده بشه. بورسیت اولکرانون به طور معمول با تورم در نوک آرنج همراهه ، در حالی که دامنه حرکت مفصل داخلی آرنج حفظ میشه.

علائم بورسیت چیه؟ تورم اغلب اولین علامت قابل مشاهده هست که منجر به درد ، فشار اضافی به مفصل و مشکل در خم شدن آرنج میشه.

تشخیصش چطوریه؟ از اشعه ایکس و آسپیراسیون سوزنی هم میشه برای تشخیص بورسیت در آرنج استفاده کرد.

روش درمانش چطوریه؟ تغییر فعالیت های آرنج ، استفاده از پد یا بالشتک آرنج و استفاده از داروهای ضد التهاب هم میتونه به درمان کمک کنه. یک پزشک ارتوپدی ممکنه در صورت عفونت مفصل آرنج ، آنتی بیوتیک و یک روش ساده برای از بین بردن مایعات اضافی در مفصل با سوزن رو توصیه کنه اما موارد جدی تر بورسیت ممکنه نیاز به جراح ارتوپدی داشته باشه.

 

بورسیت آرنج

درد آرنج به علت شکستگی

شکستگی آرنج ممکنه در اثر حوادث مختلفی اتفاق بیفته. مثل زمین خوردن ، ضربه مستقیم به آرنج یا آسیب دیدگی پیچ خورده بازو.. پیچ خوردگی ، کشیدگی یا دررفتگی ممکنه همزمان با شکستگی رخ دهد.

تشخیصش چطوریه؟ از عکس برداری و رادیولوژی برای تأیید وجود شکستگی و قرار نگرفتن استخوان در جای خودش استفاده میشه.

علائمش چیه؟ درد ، تورم ، کبودی و سفتی در آرنج و اطراف اون ممکنه نشانه شکستگی احتمالی باشه. در اثر ضربه محکم و ناگهانی در زمان آسیب دیدگی ممکنه صدای شکستگی احساس یا شنیده شود. تغییر شکل قابل مشاهده ممکنه به این معنی باشه که استخوان ها از جای خودشون خارج شدن یا مفصل آرنج از جای خودش خارج شده. ممکنه بی حسی یا ضعف در بازو ، مچ دست و  انگشتان دست وجود داشته باشه.

درمان شکستگی آرنج چطوریه؟ درمان شکستگی با توجه به میزان اون به صورت جراحی یا غیر جراحی صورت میگیره. شکستگی هایی که در جای خودشون قرار ندارن یا ناپایدار هستند ، احتمالاً به جراحی نیاز دارن. با جراحی میشه استخوان ها رو جایگزین و تثبیت کنن یا ناهمواری های استخوان رو از بین ببرن. هر زمان شکستگی باز باشد (پوست ناحیه شکسته شده آسیب دیده باشه) ، برای پاکسازی زخم و استخوان نیاز به جراحی فوری هست تا خطر عفونت به حداقل برسه.

درمان غیر جراحی مثل استفاده از اسلینگ، گچ یا آتل به طور معمول هنگامی که استخوان ها در معرض خطر کم جابجایی از جاشون قرار دارن یا موقعیت استخوان ها نیاز به تغییر نداره ، استفاده میشه.

بعد از بازکردن کچ یا آتل برای به حداکثر رساندن حرکت و کاهش احتمال سفتی آرنج توانبخشی توسط پزشک انجام میشه. توانبخشی ممکنه شامل تمرینات ، ماساژ اسکار ، سونوگرافی ، گرما ، یخ و آتل های مفصلی باشه.

درد آرنج به علت در رفتگی

در رفتگی آرنج از جمله مشکلاتی هست که معمولا به علت ضرب دیدگی در فعالیت ورزشی اتفاق میفته. تو این عارضه استخوانی که مفصل آرنج رو تشکیل میده از جای خودش خارج میشه. این حادثه در کودکان هنگام بلند کردن ناگهانی کودک از ناحیه دست میتونه اتفاق بیفته.

علائمش چیه؟ درد بسیار زیاد در ناحیه آرنج و تغییر شکل محسوس مفصل آرنج از جمله علائم هستند.

تشخیصش چطوریه؟ پزشک با معاینه دقیق میتونه مشکل رو تشخیص بده در صورتی که احتمال شکستگی وجود داشته باشه نیاز به رادیولوژی هست.

درمان در رفتگی آرنج چطوریه؟ اولین روش درمان جا انداختن آرنج هست که یا به وسیله جراحی یا غیر جراحی صورت میگیره و سپس برای کاهش التهاب از یخ استفاده میشه. بعد از اینها فیزیوتراپی برای بهبود دامنه حرکت آرنج باید انجام بشه.

درد آرنج به علت آرتروز

آرتروز آرنج هنگامی رخ میده که سطح غضروف آرنج فرسوده یا آسیب دیده باشه. این عارضه ممکنه به دلیل آسیب قبلی مثل دررفتگی آرنج یا شکستگی رخ بده. با این حال ، معمولاً ، نتیجه یک فرسودگی طبیعی غضروف مفصل ناشی از افزایش سن و فعالیت بیش از حده.

برای بسیاری از افراد ، آرتروز آرنج نه تنها هنگام خم شدن آرنج ، بلکه وقتی آرنج صافه ، مانند زمان حمل کیف ، میتونه باعث ایجاد درد بشه. شایعترین علت آرتروز آرنج ، آرتریت روماتوئید هست.

علائم آرتروز آرنج چیه؟ درد ، بیرون زدی مفصل آرنج، سفتی یا کاهش دامنه حرکت، تورم، حساسیت ، گرما و قرمزی در مفصل آرنج.

درمان آرتروز آرنج چطوریه؟ در مراحل اولیه آرتروز آرنج ، متداول ترین روش ، روش های درمانی غیر جراحیه. این روش ها شامل داروهای خوراکی برای کاهش یا تسکین درد ، فیزیوتراپی و اصلاح فعالیته. از تزریق کورتون هم گاهی برای درمان علائم آرتروز استفاده میشه.

تشخیص دردهای آرنج چگونه انجام می شود؟

بیشتر مشکلات آرنج پس از یک معاینه ساده قابل تشخیص و درمانه و بعیده که به آزمایش خاصی نیاز داشته باشید. پزشک میتونه در صورت نیاز اختلالات آرنج رو از طریق موارد زیر تشخیص بده:

  • معاینه فیزیکی بیمار و بررسی سابقه پزشکی
  • با کمک اشعه ایکس.
  • سی تی اسکن
  • MRI
  • نوار عصب و عضله
  • نمونه برداری از مایع بورس

نوار عصب و عضله

درمان دردهای آرنج

درمان درد های آرنج بسته به اختلال آرنج و علائمی که تجربه می کنید متفاوته. بیشتر اختلالات آرنج نیاز به درمان غیر جراحی دارن. در صورت عدم بهبود علائم ، جراحی آخرین راه درمانه.

گزینه های درمانی پیش رو شامل موارد زیر هست:

استراحت و بی حرکت نگه داشتن آرنج با کمک بریس : اولین قدم در بهبودی ، استراحت دادن به آرنج برای چندین هفته است. پزشک ممکنه به شما بریس رو برای بی حرکت نگه داشتن آرنج پیشنهاد بده.

استفاده از یخ: قراردادن پک های یخ روی آرنج میتونه به کاهش التهاب و تسکین درد کمک کنه.

یخ درمانی آرنج

درمان های طب فیزیکی: مثل شاک ویوتراپی و لیزردرمانی که از امواج پر قدرت مکانیکی برای درمان دردهای عضلانی- اسکلتی استفاده میشه.

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی : داروهای بدون نسخه ، مثل آسپرین و ایبوپروفن میتونن به کاهش درد و تورم کمک کنن.

حرکات اصلاحی طب فیزیکی: پزشک متخصص طب فیزیکی از تمرینات مختلفی برای تقویت عضلات بازو استفاده میکنه و به بهبودی شما کمک میکنه. تمرینات ممکنه شامل تمرینات بازو ، ماساژ با استفاده از یخ و تکنیک های تحریک عضلات باشه.

تزریق استروئید: پزشک ممکنه برای کمک به کاهش التهاب تصمیم بگیره که داروی کورتیکواستروئید رو مستقیماً به عضله آسیب دیده یا محل اتصال تاندون به استخوان آرنج تزریق کنه.

بالشتک آرنج: یک وسیله محافظتی بالشتیه که بر روی آرنج استفاده میشه تا از آرنج در برابر ضربه و آسیب دیدگی جلوگیری کنه.

شاک ویوتراپی برای درمان درد آرنج

چگونه از اختلالات آرنج جلوگیری کنیم؟

چندین روش برای جلوگیری از اختلالات آرنج به ویژه در ورزشکاران وجود داره :

اطمینان حاصل کنید که در هنگام کار یا ورزش از تجهیزات و تکنیک مناسب برای هر ورزش یا کار استفاده می کنید. تکنیک های ورزشی نادرست رو اصلاح کنید. از وسایل ورزشی با اندازه مناسب استفاده کنید.

تمریناتی رو انجام بدین که قدرت و انعطاف پذیری بازو شما رو حفظ می کنه.

پیش از ورزش به خوبی حرکات کششی و گرم کردن رو انجام بدید.

پس از  فعالیت شدید بدنی آرنج خود را با یخ سرد کنید.

اگه در خم کردن یا صاف کردن بازو احساس درد می کنید ، به آرنج خودتون استراحت بدید. همچنین فاصله گرفتن از کارهای تکراری مهمه. تمریناتی رو انجام بدید که به تقویت عضلات اطراف مفصل آرنج شما کمک میکنه.

اگه این مراقبت ها رو انجام بدید و از کشیدگی تاندون های آرنج جلوگیری کنید ، میتونید شانس ابتلا به عارضه آرنج تنیس بازان رو کاهش بدید و یا از بازگشت اون جلوگیری کنید.

تمریناتی برای بهبود دردهای آرنج

بسته به علت درد آرنج شما ، ورزش ممکنه به بهبودی شما کمک کنه و از تکرار بیماری جلوگیری کنه . در دوره حاد و التهاب زیاد ورزش نباید انجام بشه اما بعد از رفع التهاب با تشخیص پزشک ،حرکات اصلاحی برای بهبود کمک کننده هست.

تمرینات و کشش ها ممکنه باعث تسکین درد بشه، دامنه حرکت رو افزایش بده ، به کاهش التهاب کمک کنه ، به تقویت عضلات اطراف مفصل برای جلوگیری از آسیب دیدگی در آینده کمک کنه.

ورزش درمانی دردهای آرنج

 

تمرینات زیر برای کشش ، تقویت و تثبیت عضلاتی که از آرنج شما پشتیبانی میکنن مناسب هستن.

چرخش مچ دست : آرنج رو در زاویه قائم قرار بدید و دستتون رو دراز کنید. کف دست رو به بالا بکشید. مچ دست رو به آرامی بچرخونید تا کف دست شما رو به پایین قرار بگیره. پنج ثانیه در این حالت بمونید و سپس بازوی خودتون رو آروم آروم شل کنید. در سه ست و هر ست ۱۰ تکرار انجام بدید.

همچنین میتونید این تمرین رو با وزنی سبک انجام بدید تا کمی سخت تر باشه.

لیفت مچ دست (کف دست پایین):  آرنج رو در زاویه قائم قرار بدید. یک وزن سبک رو نگه دارید ، کف دست رو به سمت پایین نگه دارید. مچ دست رو به آرامی به سمت خودتون خم کرده و سپس به آرامی رها کنید. این حرکت رو در ۳ ست و هر ست ۱۵ تکرار و روزی دو بار انجام بدید. این یک تمرین مفید برای آرنج تنیس بازان هست و باید به مدت ۸ الی ۱۲ هفته انجام بشه.

لیفت مچ دست (کف دست بالا): آرنج رو در زاویه قائم قرار بدید. یک وزنه سبک رو نگه دارید ، کف دستتون رو به بالا باشه. مچ دست خود را به آرامی به سمت خودتون خم کرده و سپس به آرامی رها کنید. ۳ ست و هر ست ۱۵ تکرار روزی دو بار انجام بدید. این تمرین یک تمرین مفید برای آرنج گلف بازان هست و باید به مدت ۸ الی ۱۲ هفته انجام بشه.

خم کردن آرنج : صاف بایستید و بازو رو در یک طرف صاف نگهدارید . بازو رو به آرامی به سمت بالا خم کنید تا انگشتان دست ، شانه رو لمس کنه. برای ۱۵-۳۰ ثانیه نگه دارید.۱۰ بار تکرار کنید. همچنین می تونید از یک وزن سبک برای کمک به ایجاد قدرت در عضلات دو سر بازویی و سه سر استفاده کنید . این تمرین برای پارگی عضله دوسر بازویی مفیده.

اگر مشکلی در عضله یا مفصل دارید که بر عملکرد آرنج شما تأثیر میذاره ، این تمرینات میتونه به شما در حرکت طبیعی آرنج کمک کنه. اگه انجام این تمرینات باعث تشدید علائم در شما یا ایجاد درد جدید میشه انجام دادن اونها رو متوقف کنید.

ورزش درمانی درد آرنج

در این مقاله سعی کردیم مهمترین اختلالات آرنج رو بررسی کنیم. شما میتونید سوالات خودتون رو در بخش نظرات بپرسید تا به شما جواب بدم. در صورت نیاز به مشاوره تلفن تماس خودتون رو بنویسید تا با شما تماس بگیریم.

اگر قصد دارید برای درمان مشکلتون اقدام کنید، جهت ویزیت، از طریق گزینه زیر به صورت آنلاین وقت رزرو کنید.

دکتر پریسا

رزرو وقت با دکتر پریسا  


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


حقوق تمامی محتوا برای دکتر پریسا محفوظ است.