۲۶ علت بروز دردهای لگن به همراه روش های درمان

PelvicPain.jpg

مدت مطالعه : ۱۰ دقیقه

درد لگن از جمله مشکلاتیه که ممکنه هم در خانم ها و هم در آقایان بروز پیدا کنه اما این درد در خانم ها شایع تره.

اگرچه درد لگن غالباً به دردی که در ناحیه اندام های تولید مثل داخلی زنان اتفاق میفته، اطلاق میشه ، اما درد لگن می تونه هم در زنان و هم در مردان وجود داشته باشه و از دلایل دیگه ای ناشی بشه. درد لگن ممکنه علامت عفونت باشه یا ممکنه از درد در استخوان لگن یا اندام های داخلی غیر از اندام های تناسلی ایجاد بشه.

انواع مختلفی از بیماری ها و شرایط ممکنه باعث ایجاد درد لگن بشن. درد مزمن لگن می تونه ناشی از بیش از یک بیماری باشه.

درد لگن می تونه از سیستم گوارشی ، تولید مثل یا ادرار شما ناشی بشه. اخیراً ، پزشکان تشخیص داده اند که بعضی از دردهای لگن ، به خصوص درد مزمن لگن ، می تونه از عضلات و بافت همبند (رباط ها) در ساختارهای کف لگن ناشی بشه.

گاهی اوقات ، درد لگن ممکنه به دلیل تحریک اعصاب در لگن ایجاد شده باشه.

در این مقاله ۲۶ علت بروز دردهای لگن را بررسی خواهیم کرد :

  1. آدنومیوز یا بزرگ شدن رحم
  2. حاملگی خارج رحمی (یا دیگر شرایط مرتبط با بارداری)
  3. آندومتریوز
  4. قاعدگی دردناک (دیسمنوره)
  5. سقط جنین (قبل از هفته ۲۰) یا مرگ جنین داخل رحم
  6. درد تخمک گذاری (سندروم میلتسچمرز)
  7. سرطان تخمدان
  8. کیست های تخمدان
  9. بیماری التهابی لگن (PID) 
  10. فیبروئید رحم
  11. آپاندیسیت
  12. سرطان روده بزرگ
  13. یبوست
  14. بیماری کرون
  15. دیورتیکولیت
  16. فیبرومیالژی 
  17. فتق اینگوینال
  18. سیستیت بینابینی
  19. انسداد روده
  20. سندرم روده تحریک پذیر
  21. سنگ کلیه
  22. آزار جسمی یا جنسی
  23. اسپاسم عضلات کف لگن
  24. پروستاتیت
  25. کولیت زخمی
  26. عفونت دستگاه ادراری (UTI) 


    علت درد لگن

درد لگن دقیقا چطوریه؟

اگر در زیر شکم و بالای پاها درد دارید ، این درد ، درد لگن محسوب میشه. این درد می تونه توسط بسیاری از عوامل ایجاد بشه. این درد ممکنه یک علامت بی ضرر برای باروری ، اختلال گوارشی باشه یا میتونه یک هشدار باشه که شما به یک پزشک احتیاج دارید.

درد مزمن لگن دردی در ناحیه زیر دکمه شکم و بین باسن شما ست که شش ماه یا بیشتر طول می کشه. درد مزمن لگن می تونه دلایل مختلفی داشته باشه. این درد می تونه نشانه ای از بیماری دیگه ای باشه ، یا می تونه به تنهایی یک بیماری باشه

اگر به نظر می رسه درد مزمن لگن شما به دلیل یک مشکل پزشکی دیگه ایجاد شده، درمان این مشکل برای از بین بردن درد شما کافیه.

با این حال ، در بسیاری از موارد شناسایی یک علت واحد برای درد مزمن لگن امکان پذیر نیست. در این صورت ، هدف از درمان کاهش درد و سایر علائم و بهبود کیفیت زندگی بیمار هست.
درد لگن در بانوان

۸ علامت شایع دردهای لگن

معمولا وقتی از بیمار خواسته میشه که ناحیه درد خودشون رو نشون بدن، ممکنه دست خودشونو روی کل ناحیه لگن حرکت بدن نه اینکه یک نقطه خاص رو نشون بدن. بیمار معمولا درد مزمن لگن رو اینطوری توصیف میکنه:

  • درد شدید و مداوم
  • دردی متناوب
  • درد مبهم
  • درد یا گرفتگی شدید
  • احساس فشار یا سنگینی در لگن

علاوه بر این ، ممکنه بیمار موارد زیر رو هم تجربه کنه :

  • درد هنگام مقاربت
  • درد در هنگام دفع یا دفع ادرار
  • درد هنگام نشستن طولانی مدت

ناراحتی شما ممکنه پس از ایستادن طولانی مدت تشدید بشه و موقع خواب از بین بره. درد ممکنه خفیف و آزار دهنده باشد ، یا ممکنه اونقدر شدید باشه که فعالیت شما رو مختل کنه ، مثلا نمی تونید بخوابید یا نمی تونید ورزش کنید.

۱۰ علت بروز دردهای لگن در بانوان

همونطور که گفتیم درد لگن ممکن است یک علامت عفونت باشد یا ممکنه از درد در استخوان لگن یا اندام های داخلی غیر تولید مثل ایجاد بشه. با این حال ، در زنان ، درد لگن می تونه به خوبی نشان دهنده این باشه که ممکنه در یکی از اندام های تولید مثل در ناحیه لگن (رحم ، تخمدان ها ، لوله های رحمی ، دهانه رحم و واژن) مشکلی وجود داشته باشه.

درد لگن ناشی از سیستم تولید مثل زنان ممکنه به علت های زیر ایجاد بشه:

  1. آدنومیوز یا بزرگ شدن رحم 


    با آدنومیوز ، بافتی که رحم رو پوشانده (بافت آندومتر) و در داخل اون وجود داره به دیواره های عضلانی خارجی رحم حرکت میکنه. بافت جابجا شده در طول هر چرخه قاعدگی به طور طبیعی عمل میکنه – ضخیم شدن ، شکستن و خونریزی. اما بزرگ شدن رحم ممکنه باعث بوجود اومدن دوره های دردناک و سنگین قاعدگی بشه. از جمله علائم آندومیوز خونریزی شدید و طولانی در دوران قاعدگی و درد ناگهانی لگن در دوران قاعدگی و درد مزمن لگن هست.

    روش درمان چیه؟ پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آدنومیوز میشه ، اما این بیماری معمولاً پس از یائسگی برطرف میشه. برای زنانی که از آدنومیوز ناراحتی شدید دارند ، درمان های هورمونی می تونه کمک کننده باشه. برداشتن رحم (هیسترکتومی) آدنومیوز رو درمان میکنه.

  2. حاملگی خارج رحمی (یا دیگر شرایط مرتبط با بارداری)

     

    بارداری خارج رحمی غالباً در لوله رحمی اتفاق میفته که تخمک ها را از تخمدان ها به رحم منتقل میکنه. به این نوع از حاملگی خارج رحمی ، حاملگی لوله ای گفته میشه. گاهی اوقات ، بارداری خارج رحمی در مناطق دیگر بدن مثل تخمدان ، حفره شکم یا قسمت تحتانی رحم (دهانه رحم) رخ میده که به واژن متصل میشه.
    حاملگی خارج رحمی نمیتونه به طور طبیعی پیش بره. تخمک بارور شده نمیتونه زنده بمونه و در صورت عدم درمان ، بافت در حال رشد ممکنه باعث خونریزی بشه و حیات مادر رو دچار تهدید کنه.
    علائم و نشانه های بارداری خارج از رحم شامل درد شدید شکم یا لگن همراه با خونریزی واژینال،غش کردن فرد و درد شانه هست.

  3. آندومتریوز

    در برخی از زنان ، بافتی در خارج از رحم در حال رشده که شبیه بافتی است که رحم رو پوشانده. ممکنه در تخمدان ها ، لوله های رحمی ، مثانه ، روده ها و سایر قسمت های بدن اتفاق بیفته. وقتی زمان قاعدگی شما فرا میرسه ، این دسته از بافت ها از بین میرن. اما این بافت راهی برای خروج از بدن نداره. گرچه این موضوع به ندرت خطرناکه ، اما می تونه باعث درد بشه و بافت اسکار رو ایجاد کنه که ممکنه بارداری رو سخت کنه.

    درمانش چطوریه؟ چندین گزینه درمانی وجود دارد. داروهای ضد درد ، قرص های جلوگیری از بارداری ، هورمون های متوقف کننده پریود ، جراحی با برش های کوچک و حتی جراحی رحم (خارج کردن رحم) از گزینه های دیگر هستند.
    آندومتریوز و درد لگن

  4. قاعدگی دردناک (دیسمنوره)

    دیسمنوره به هر دردی که به قاعدگی مربوط باشه اطلاق میشه. مثل درد پاین شکم یا کمردرد. بسیاری از خانم ها قبل و در طی دوره این مشکلات رو دارند. برای بعضی از زنان ، این ناراحتی فقط آزار دهنده ست. برای بعضی ، گرفتگی های قاعدگی می تونه به حدی شدید باشه که چند روز در فعالیت های روزمره تداخل ایجاد کنه.
    شرایطی مثل آندومتریوز یا فیبروم رحم می تونه باعث قاعدگی دردناک بشه که درمان اینها باعث کاهش درد میشه. گرفتگی های قاعدگی که به دلیل بیماری دیگری ایجاد نمیشن ، با افزایش سن کمتر میشن و اغلب پس از زایمان بهبود پیدا میکنن.
    علائمش چیه؟ درد ضربان دار یا گرفتگی شکم که میتونه شدید باشه. دردی که ۱ تا ۳ روز قبل از قاعدگی شما شروع میشه ، ۲۴ ساعت بعد از شروع قاعدگی به اوج خودش میرسه و طی ۲ تا ۳ روز فروکش میکنه.  همچنین درد مداوم و دردی که به ناحیه کمر و ران  و لگن شما کشیده میشه از دیگر علائم دیسمنوره هست.
    درمانش چطوریه؟ غالبا پزشک برای درمان این مشکل داروهای مسکن یا هورمونی تجویز میکنه. تغییر سبک زندگی، ورزش، ریلکسیشن هم به بهبود وضعیت کمک کننده هست. در صورت عدم درمان با کمک دارو ممکنه نیاز به جراحی باشه.

    دیسمنوره و درد لگن

  5. سقط جنین (قبل از هفته ۲۰) یا مرگ جنین داخل رحم

    سقط جنین ، از دست دادن خودبخودی جنین قبل از هفته ۲۰ بارداریه. حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بارداری های شناخته شده منجر به سقط جنین میشن اما تعداد واقعی به احتمال زیاد بیشتره چرا که بسیاری از سقط ها در اوایل بارداری اتفاق میفته به طوری که زن متوجه بارداری خود نمیشه. سقط جنین نشان می دهد که در حاملگی چیزی نادرسته. بیشتر سقط ها به این دلیل اتفاق میفته که جنین به طور طبیعی رشد نمی کنه.
    سقط جنین یک تجربه نسبتاً رایجه اما آسان نیست. با درک اینکه چه چیزی باعث سقط جنین میشه، چه عواملی خطر رو افزایش میده و چه مراقبت های پزشکی لازمه میشه از بروزش پیشگیری کرد. علائم و نشانه های سقط ممکنه شامل لکه بینی یا خونریزی واژن، درد یا گرفتگی در شکم یا کمر و لگن، دفع مایعات یا بافت باشد.

  6. درد تخمک گذاری (سندروم میلتسچمرز)

    این سندروم در اواسط چرخه قاعدگی رخ می دهه یعنی حدود ۱۴ روز قبل از دوره قاعدگی بعدی شما. این درد به درد یک طرفه و پایین شکم در زمان تخمک گذاری گفته می شود. این درد ممکنه به سمت لگن هم کشیده بشه.
    درمانش چطوریه؟ در بیشتر موارد این درد نیاز به مراقبت پزشکی نداره. برای ناراحتی جزئی مسکن های بدون نسخه و داروهای خانگی موثر هستند. اگر درد تخمک گذاری شما دردسرساز باشه ، ممکنه پزشک برای جلوگیری از تخمک گذاری و جلوگیری از درد میان چرخه قاعدگی ، داروی ضد بارداری خوراکی تجویز کنه.
    درد لگن در تخمک گذاری

  7. سرطان تخمدان

    سرطان تخمدان نوعی از سرطانه که با درگیر کردن یک یا هر دو تخمدان موجب تاثیر بر تخمک گذاری و هورمون های استروژن و پروژسترون میشه. سرطان تخمدان در مراحل اولیه به ندرت علائمی ایجاد می کنه و اغلب تا پیش از گسترش یافتن در لگن و حفره شکمی قابل شناسایی نیست و سرطان تخمدان در مرحله پیشرفته ممکنه کشنده باشه.
    علائمش چیه؟علائم و نشانه های سرطان تخمدان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نفخ شکم یا تورم
  • احساس سیری سریع
  • کاهش وزن
  • ناراحتی در ناحیه لگن
  • تغییر در عادات روده ، مانند یبوست
  • نیاز مکرر به ادرار کردن
    اگر این علائم و نشانه ها رو دارید که شما رو نگران میکنه به پزشک مراجعه کنید.
    درد لگن و سرطان تخمدان
  1. کیست های تخمدان :

    کیست تخمدان به کیسه‌های جامد یا پر از مایعی گفته میشه که در تخمدان تشکیل می‌شن. بسیاری از زنان در بعضی از مواقع کیست تخمدان دارند. بیشتر کیست های تخمدان ناراحتی کمی ایجاد میکنند و یا اصلاً ناراحتی ندارند و بی ضرر هستن. اکثریت این کیست ها در طی چند ماه بدون درمان ناپدید میشن.
    با این حال ، کیست تخمدان به ویژه کیست های پاره شده ممکنه علائم جدی ایجاد کنند. برای حفظ سلامتتیون ، معاینات منظم لگن رو انجام بدید و علائمی که می تونه یک مشکل بالقوه جدی رو نشون بده بدونید.
    علائمش چیه؟ یشتر کیست ها علائمی ایجاد نمی کنند و خود به خود از بین میرن. با این حال ، یک کیست بزرگ تخمدان می تونه باعث موارد زیر بشه: درد لگن – دردی مبهم یا تیز در قسمت پایین شکم در کنار کیست، احساس پری یا سنگینی در شکم، نفخ شکم.
    درمانش چطوریه؟ پزشک میتونه کیست تخمدان را با استفاده از سونوگرافی شناسایی کنه، و ممکنه درمان هایی مثل مراقبت پزشکی تا عمل جراحی توصیه کنه.
    کیست تخمدان و درد لگن

  2. بیماری التهابی لگن (PID) :

    بیماری التهابی لگن (PID) عفونت یک یا چند اندام فوقانی تولید مثل ، از جمله رحم ، لوله های رحمی و تخمدان ها است. PID درمان نشده می تونه باعث ایجاد بافت اسکار و آبسه در دستگاه تولید مثل بشه که میتونه در ادامه باعث آسیب دائمی بشه.
    علائمش چیه؟ علائم و نشانه های بیماری التهابی لگن ممکنه خفیف باشه. بعضی از زنان هیچ علائم و نشانه ای رو تجربه نمی کنن. در نتیجه ، تا زمانی که در بارداری مشکلی نداشته باشید یا دچار درد مزمن لگن نشید ، ممکنه متوجه این بیماری نشید.
    علائم و نشانه های بیماری التهابی لگن ممکنه خفیف باشه و تشخیص اون سخت باشه. بعضی از زنان هیچ علائم و نشانه ای ندارن. هنگامی که علائم و نشانه های PID وجود داره ، اغلب شامل موارد زیر هست:

  • درد – از خفیف تا شدید – در پایین شکم و لگن
  • ترشحات غیر طبیعی یا سنگین واژن که ممکنه بوی نامطبوعی داشته باشه
  • خونریزی غیرطبیعی رحم ، به ویژه در حین یا بعد از چرخه قاعدگی
  • درد هنگام مقاربت
  • تب ، گاهی اوقات همراه با لرز
  • ادرار دردناک ، مکرر یا دشوار
    در صورت داشتن این نشانه ها به پزشک مراجعه کنید.
    درمانش چطوریه؟ درمان معمولاً شامل مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت باکتریایی هست. با این حال ، این داروها نمیتونن جای زخم رو درمان کنند ، به همین دلیل درمان زودرس بسیار مهمه.
    بیماری التهابی لگن
  1. فیبروئید رحم:

    فیبروم رحم رشد غیر سرطانی رحم هست که غالباً در سالهای باروری ظاهر میشه. فیبروئیدهای رحمی با نام لیومیوماس (my-O-muhs) یا میوم نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم ارتباط ندارند و تقریباً هرگز به سرطان تبدیل نمیشن. سه نوع عمده فیبروم رحم وجود داره.
    علائمش چیه ؟ بسیاری از خانم ها در طول زندگی فیبروم رحم دارن اما شاید از وجودش اطلاع نداشته باشن چون اغلب علائمی نداره. پزشک ممکنه در طی معاینه لگن یا سونوگرافی قبل از تولد ، فیبروم را کشف کنه.
    در زنانی که علائمی دارند ، شایع ترین علائم و نشانه های فیبروم رحم موارد زیر هست:

    • دوره های قاعدگی که بیش از یک هفته طول میکشه.
    • خونریزی شدید قاعدگی
    • فشار یا درد لگن
    • تکرر ادرار
    • مشکل تخلیه مثانه
    • یبوست
    • کمردرد یا دردهای پا

    فیبروئید به ندرت میتونه باعث درد حاد بشه.
    درمانش چطوریه؟  درمان به عوامل محتلفی بستگی داره و با توجه به نوع فیبروم متفاوته. در صورتی که فیبروم بدون علامت باشه نیاز به درمان خاصی نیست اما در صورت علامت دار بودن درمان های جراحی انجام میگیره.

    درد لگن در اثر فیبروم رحم

    ۱۶ علت دردهای لگن در خانم ها و آقایان

    به جز درد هایی که مختص خانم ها بود، نمونه هایی از دلایل احتمالی دیگر درد لگن – در زنان یا مردان – شامل موارد زیر هست:

  2. آپاندیسیت

    آپاندیسیت التهاب در آپاندیسه که اندامی کوچک در پایین و راست شکمه. عفونت باعث این بیماری میشه و اگرچه شایعه ولی میتونه شدید باشه.
    علائمش چیه؟  درد شدیدی در ناحیه پایین راست شکم ، همراه با علائم دیگری مانند استفراغ و تب. با بروز چنین علائمی باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

    درد لگن به علت اپاندیس

     

  3. سرطان روده بزرگ :

    سرطان روده بزرگ معمولاً افراد مسن رو درگیر می کنه ، هرچند ممکنه در هر سنی اتفاق بیفته. این بیماری معمولاً به صورت توده های کوچک ، غیر سرطانی (خوش خیم) سلول به نام پولیپ که در قسمت داخلی روده بزرگ ایجاد میشن ، شروع میشه. با گذشت زمان بعضی از این پولیپ ها می تونن به سرطان روده بزرگ تبدیل بشن.
    روش درمان چیه؟ اگر سرطان روده بزرگ ایجاد بشه، بسیاری از روش های درمانی برای کنترل آن مثل دیگر سرطان ها وجود داره ، از جمله جراحی ، پرتودرمانی و درمان های دارویی ، مثل شیمی درمانی ، درمان هدفمند و ایمونوتراپی.
    درد لگن به علت سرطان کولون

  4. یبوست

     اگرچه یبوست های گاه به گاه در بسیاری از افراد رایجه ، اما برخی از افراد یبوست مزمن رو تجربه می کنن که میتونه توانایی اونها رو در انجام کارهای روزمره مختل کنه. یبوست مزمن همچنین ممکنه باعث فشار شدیدبه فرد به منظور دفع مدفوع بشه. درد لگن از جمله مشکلاتیه که در یبوست ممکنه احساس بشه.

    درمانش چطوریه؟ درمان یبوست مزمن تا حدودی به علت اصلی بستگی داره. با این حال ، در برخی موارد ، هرگز علتی پیدا نمیشه.

    درد لگن به علت یبوست

  5. بیماری کرون:

     (نوعی بیماری التهابی روده) : یماری کرون نوعی بیماری التهابی روده هست. این بیماری باعث التهاب دستگاه گوارش فرد میشه که میتونه منجر به درد شکم ، اسهال شدید ، خستگی ، کاهش وزن و سو تغذیه و درد لگن بشه.
    بیماری کرون میتونه دردناک و ناتوان کننده فرد باشه و گاهی ممکنه زتدگی فرد رو با خطر مواجه کنه.
    درمانش چطوریه؟ اگرچه هیچ درمانی شناخته شده ای برای بیماری کرون وجود نداره ، اما روش های درمانی میتونه علائم و نشانه های اون رو تا حد زیادی کاهش بده و حتی باعث بهبود التهاب طولانی مدت بشه.

  6. دیورتیکولیت

    وجود بیرون زدگی های کوچک کیسه مانند که به اون دیورتیکول گفته میشه ، در دیواره روده بزرگ رو دیورتیکولیت میگن. دیورتیکول به خصوص پس از ۴۰ سالگی شایعه و بندرت مشکل ایجاد می کنه.درمانش چطوریه؟ دیورتیکول خفیف با استراحت ، تغییر در رژیم غذایی و آنتی بیوتیک قابل درمانه. دیورتیکولیت شدید یا مکرر ممکنه نیاز به جراحی داشته باشه.
    علت درد لگن

  7. فیبرومیالژی

     فیبرومیالژیا نوعی اختلاله که با درد گسترده اسکلتی عضلانی همراه با خستگی ، خواب ، مشکلات حافظه و مشکلات خلقی مشخص میشه. تحقیقات نشون میده که فیبرومیالژی با تأثیر بر نحوه پردازش سیگنال های دردناک و غیر دردناک در مغز و نخاع ، احساسات دردناک رو تقویت میکنه.
    علائم اغلب بعد از یک حادثه مثل ضربه فیزیکی ، جراحی ، عفونت یا فشار روانی قابل توجه مشاهده میشه در موارد دیگر ، علائم به تدریج و بدون هیچ رویداد تحریک کننده ای بوجود میان.
    بروز فیبرومیالژی در زنان بیشتر از مردان هست. بسیاری از افرادی که به فیبرومیالژی مبتلا هستند ، سردردهای تنشی ، اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) ، سندرم روده تحریک پذیر ، اضطراب و افسردگی دارند. درد لگن از جمله مشکلاتیه که ممکنه در این بیماری مشاهده بشه.
    درمانش چطوریه؟ در حالی که هیچ درمانی برای فیبرومیالژی وجود نداره ، اما انواع داروها میتونن به کنترل علائم کمک کنند. اقدامات ورزشی ، تمدد اعصاب و کاهش استرس هم میتونه کمک کننده باشه.
    درد لگن به علت فیبرومیالژی

  8. فتق اینگوینال

    فتق به بیرون زدگی بخشی از احشاء داخل شکم از جدار شکم میگن. برآمدگی حاصل میتونه دردناک باشه ، مخصوصا هنگام سرفه ، خم شدن یا بلند کردن جسم سنگین. با این حال ، بسیاری از فتق ها درد ایجاد نمیکنن.درمانش چطوریه؟ فتق اینگوینال لزوماً خطرناک نیست. به خودی خود بهبود پیدا نمیکنه و میتونه منجر به عوارض تهدید کننده زندگی بشه. پزشک شما احتمالاً جراحی رو برای رفع فتق اینگوینال که دردناک یا بزرگ شده ، توصیه می کنه. ترمیم فتق اینگوینال یک روش جراحی رایجه.

    درد لگن به علت فتق

  9. سیستیت بینابینی:

     (سندرم مثانه دردناک نیز نامیده می شود): یک بیماری مزمنه که باعث فشار مثانه، درد مثانه و گاهی اوقات درد لگن میشه. این مشکل به التهاب مثانه در اثر عفونت باکتریایی اشاره داره. این زمانی اتفاق میفته که باکتری های واژن ، مقعد یا پوست وارد مجرای ادرار شده و به مثانه راه پیدا کنند.
    روش درمان چیه؟ سیستیت بینابینی اغلب زنان رو درگیر میکنه و میتونه تأثیر طولانی مدت بر کیفیت زندگی داشته باشه. اگرچه درمانی وجود نداره ، اما داروها و سایر روش های درمانی میتونن تسکین دهنده باشند.
    درد لگن به علت سیستیت بینابینی

  10. انسداد روده : 

     انسداد روده انسدادی است که باعث میشه غذا یا مایعات از روده کوچک یا روده بزرگ عبور نکنه. دلایل انسداد روده میتونه شامل نوارهای فیبروز بافتی (چسبندگی) در شکم باشه که پس از جراحی تشکیل میشه. فتق، سرطان روده بزرگ، برخی از داروها یا التهاب روده ناشی از شرایط خاص ،مثل بیماری کرون یا دیورتیکولیت میتونه عامل بروز این مشکل باشه.
    روش درمان چیه؟ بدون درمان ، قسمتهای مسدود شده روده میتونن از بین برن و این منجر به مشکلات جدی میشه. با این حال ، با مراقبت های پزشکی سریع ، انسداد روده اغلب با موفقیت قابل درمانه.
    درد لگن به علت انسداد روده

  11. سندروم روده تحریک پذیر: 

     سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نوعی اختلال روده ست که باعث ایجاد درد و علائمی از جمله یبوست ، اسهال و نفخ میشه.
    روش درمان چیه؟ هیچ درمانی برای IBS وجود نداره ، بنابراین درمان بر مدیریت علائم از طریق تغییر در رژیم غذایی ، سطح استرس و داروها انجام میشه.

    درد لگن به علت سندروم روده تحریک پذیر

  12. درد لگن به علت سنگ کلیه

    سنگهای موجود در دستگاه ادراری از نمک ها و مواد معدنی مثل کلسیم تشکیل شدن که بدن در دفع اونها از طریق ادرار با مشکل مواجه هست. این مواد معدنی میتونن در مثانه یا کلیه ها  جمع شده و سنگ ایجاد کنند که معمولا باعث درد در لگن یا کمر میشن. سنگ ها همچنین ممکنه باعث تغییر رنگ ادرار بشن و اغلب ادرار با خون صورتی یا مایل به قرمز همراهه.
    درمانش چطوریه؟ بعضی از سنگها نیازی به درمان ندارند ، اما دفع اونها دردناکه. در مواقع دیگه ، پزشک ممکنه داروهایی را برای تجزیه سنگ یا جراحی برای برداشتن سنگها رو توصیه کنه.

    درد لگن به علت سنگ کلیه

  13. درد لگن به علت آزار جسمی یا جنسی :

    از جمله علل بروز درد لگن میتونه باشه. 

  14. اسپاسم عضلات کف لگن :


    اسپاسم کف لگن یکی از دلایل عمده درد لگنه و شامل انقباضات غیرارادی عضلات کف لگنه ، که از رحم ، واژن ، مثانه و راست روده حمایت می کنند. این  مشکل کاملاً شبیه نوع گرفتگی عضلانی در بدن مثل گرفتگی ماهیچه یا پا هست و بسیار دردناکه.

  15. پروستاتیت (التهاب در غده پروستات)


    پروستاتیت اغلب باعث ادرار دردناک یا دشوار میشه. علائم دیگه مثل درد در کشاله ران ، ناحیه لگن یا دستگاه تناسلی و برخی اوقات علائم شبیه آنفولانزا دیده میشه.
    پروستاتیت مردان در هر سنی رو درگیر میکنه اما بیشتر در مردان ۵۰ ساله یا کمتر مشاهده میشه. این بیماری دلایل مختلفی داره. گاهی اوقات علت مشخص نمیشه.
    درمانش چطوریه؟ اگر پروستاتیت ناشی از عفونت باکتریایی باشه ، معمولاً با آنتی بیوتیک قابل درمانه.

  16. کولیت زخمی


    نوعی بیماری التهابی روده که باعث ایجاد زخم های طولانی در دستگاه گوارش میشه.

    درد لگن به علت کولیت زخمی

  17. عفونت دستگاه ادراری(UTI)


     این بیماری مشابه سیستیت هست با این تفاوت که عفونت ادراری میتونه در هر جای سیستم  دفع ادرار رخ بده، در حالی که سیستیت فقط در مثانه رخ میده. هر دو حالت در زنان شایع هست.
    روش درمان چیه؟ این عفونت ها گاهی به خودی خود برطرف میشن ، اما یک دوره کوتاه مصرف آنتی بیوتیک به طور معمول ورم مثانه و سایر عفونت های ادراری درمان میشن.

درد لگن به علت عفونت ادراری

درد طولانی مدت لگن

اگر به مدت ۶ ماه یا بیشتر درد لگن داشته باشید که متناوب یا مداومه ، به عنوان درد مزمن لگن شناخته میشه.

درد مزمن لگن شدیدتر از درد دوره قاعدگیه و مدت طولانی تری ادامه داره. این درد از هر ۶ زن ۱ نفر رو درگیر می کنه.  اگه درد مزمن لگن دارید به پزشک عمومی مراجعه کنید تا پس از بررسی علت اقداماتی درمانی لازم رو انجام بدید.

 چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

برای بسیاری از دلایل درد لگن ، نیازی به مراقبت پزشکی نیست. با این حال ، مواردی وجود داره به ویژه در زنان که فرد باید به پزشک مراجعه کنه.

هر درد شدید و جدیدی نیاز به بررسی داره. به عنوان مثال ، شخصی که حدس میزنه عفونت باعث درد لگن شده باید به پزشک مراجعه کنه. در حالی که بعضی از عفونت ها به خودی خود برطرف میشن ، اما احتمال بروز عوارض معمولاً دور از انتظار نیست.

در زنان اگر فرد دچار خونریزی واژینال و درد شدید غیر منتظره شد باید سریعاً با پزشک مشورت کنه.

اگر درد فرد به طور ناگهانی شدید شد باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشه.

علائم دیگه ای ممکنه در کنار درد لگن ظاهر بشن ، مثل تب ، حالت تهوع و استفراغ. اینها علائمی که فرد باید به پزشک مراجعه کنه. پزشک ارزیابی کاملی می کنند و به تدوین یک برنامه درمانی مناسب اقدام می کنه.

مراجعه به پزشک در هنگام درد لگن

 

در صورتی که شما هم مشکل درد لگن دارید میتونید سوالاتتون رو در قسمت کامنت مطرح کنید. اگر نیاز به مشاوره دارید بنویسید تا باهاتون تماس بگیریم.

من دکتر پریسا یوسف فام روز های فرد برای ویزیت در مطبم هستم ولی حتما وقت رزرو کنید.

 

رزرو وقت با دکتر پریسا  


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


حقوق تمامی محتوا برای دکتر پریسا محفوظ است.